Sistema intern d'Alertes de l'Ajuntament del Bruc (SIA)

Canal intern d’alertes

En compliment dels articles 2 i 3 de la llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció. L’Ajuntament del Bruc ha habilitat un canal segur per impulsar la integritat en la gestió pública i el bon govern.

La Bústia Ètica és un canal segur i confidencial mitjançant el qual els integrants de l'administració municipal i entitats que contractin amb l'Ajuntament del Bruc, puguin comunicar i denunciar conductes que, per acció o omissió, puguin ser presumptament reprovables per ser contràries al dret, als principis o regles ètiques i de bon govern.

La persona informadora és una peça clau en la lluita contra el frau i la corrupció en les institucions públiques. En tot moment es té l’opció de trametre la informació de manera anònima, sense facilitar en cap moment dades identificatives ni de contacte durant el procés de tramitació.

Els objectius de la Bústia Ètica i de Bon Govern es poden concretar en els següents:

La bústia neix amb l'objectiu d'enfortir la integritat i afavorir la cultura ètica i de compliment normatiu en els òrgans i en les entitats municipals així com entre el personal al seu servei, inclosos els càrrecs electes.

Es tracta d'un canal segur i bidireccional que promou la col·laboració entre l'Administració municipal i les persones, mitjançant la participació, per cultivar la integritat en la gestió pública i protegir l'interès general per mitjà de la prevenció i la detecció de conductes irregulars contràries a l'ordenament jurídic i a les pautes ètiques de conducta. les pautes ètiques de conducta.

Per garantir, fomentar i millorar el bon govern i les bones pràctiques en els àmbits de la gestió pública.

Per garantir la confidencialitat de les comunicacions i la indemnitat del comunicador.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les alertes adreçades a la Bústia ètica han de complir els requisits següents:

Descriure de la manera més detalladalada possible les circumstàncies que facilitin la identificació de l'actuació pública.  Proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació que es comunica, o indicis objectius per obtenir-ne les proves.

No es poden iniciar actuacions fonamentades només en opinions. Es recomana que els documents que acompanyin una comunicació es generin en dispositius no vinculats a cap persona o bé esborrar les seves metadades.

Tenir una certesa raonable de la informació que es trasllada, que ha de tenir especial transcendència per a la integritat de l’Administració de l'Ajuntament del Bruc.

No s’admetran les comunicacions que resultin mancades de fonament o notòriament falses.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Funcionament de la bústia

En iniciar el procés de tramitació, cal omplir els formularis que es van presentant.

La persona alertadora rebrà, com a justificant de recepció, un codi numèric. Aquest codi serà necessari per continuar accedint al canal de comunicació i, per tant, és imprescindible conservar-lo. Com a part del sistema de protecció de la persona alertadora, l’aplicació no enviarà comunicacions per cap altre mitjà, encara que la persona hagi optat per identificar-se i facilitar les dades de contacte.

Mitjançant el canal, que garanteix la confidencialitat i la possibilitat de preservar l’anonimat, es pot mantenir la col·laboració amb els òrgans gestors de la Bústia durant el procediment de comprovació dels fets, accedir a les notificacions i conèixer l’estat de la tramitació.

La persona alertadora ha de fer seguiment de la comunicació tramitada a la Bústia, per poder facilitar les tasques d’investigació i comprovació dels fets. En cas que no respongui als possibles requeriments d’informació relacionada en els terminis que s’estableixin, les actuacions poden quedar arxivades.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comprovació

Un cop admesa la comunicació, la Comissió Antifrau comprovarà els fets mitjançant les tasques d’investigació que siguin procedents. En tot cas, es contrastaran els fets comunicats amb la persona o unitat organitzativa a la qual s’atribueixin.

Les tasques d'investigació es faran en el termini més breu possible i, com a norma general, en un període no superior als tres mesos a partir de l’acusament de recepció.

 

 

 

 

 

 

 

 

Accés a la Bústia Ètica

La Bústia Ètica és un canal només per comunicar fets relacionats amb males pràctiques a l'Ajuntament, no per formular queixes i consultes.

En cas de queixes i suggeriments, l’Ajuntament posa a l’abast de la ciutadania altres canals de comunicació

Accés a la Bustia Ètica

 

Accés a la Bústia de l'Oficina Antifrau

Utilitzant l'aplicació podeu alertar-nos perquè s'investigui el cas, contribuir en la lluita contra la corrupció i millorar la integritat de la gestió pública. Assegureu-vos de conèixer les eines d'anonimat

Accés a la Bustia de l'oficina Antifrau

 

Consulteu la instrucció de funcionament del sistema d’alerta d’informació

Consulteu la designació del responsable del sistema intern d’informació 

 

Darrera actualització: 25.07.2025 | 13:46