Neix Artisania, un projecte que fusiona artesania i ruralitat a la comarca de l’Anoia

Dijous, 23 de febrer de 2023 a les 00:00

 

Neix Artisania, un projecte que fusiona artesania i ruralitat a la comarca de l’Anoia

Artisania és una iniciativa del projecte Anoia en Transició que compta amb el suport del Consell Comarcal, la Diputació de Barcelona, el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya i els ajuntaments del Bruc, Copons, La Llacuna i Sant Martí de Tous

En el marc del projecte Anoia en transició, i sota el lideratge del Consell Comarcal de l’Anoia es fa un pas endavant amb la creació d’Artisania una nova marca que aposta per projectar el territori rural de l’Anoia des de l’artesania contemporània. “Artisania entén l’artesania com una eina de benestar social i desenvolupament econòmic sostenible, un vehicle per millorar la qualitat de vida de les persones, construint un sistema ric, divers i equilibrat, factors molt importants del desenvolupament rural.

No es tracta només d’un enfocament de promoció del sector artesanal, sinó també de projecció cultural i turística del territori. Vol ser una marca que parli de pobles amb encant, d’un entorn natural, de paisatges diversos, llocs per viure i inspirar-se, per crear amb tranquil·litat en un entorn rural connectat, amb serveis, espais singulars per descobrir, i sobretot, amb una comunitat creadora que creix dia a dia i que convida a altres a apropar-se i a escollir l’Anoia per viure i per visitar.

La web d’Artisania és el portal dels artesans i artesanes de la comarca

El projecte està obert a tota la comunitat artesana i creativa de la comarca on els artesans i artesanes que en vulguin formar part, podran consultar-se a la web, així com les seves obres i l’agenda de les activitats i projectes que s’estan desenvolupant. Inicialment la web acull a un primer grup, una vintena, d’artesans i artesanes de diferents municipis rurals de la comarca, i la intenció és anar incorporant creadors i creadores, fer créixer i enfortir la comunitat i donar-li visibilitat. La web https://artisania.cat/ca ja es pot consultar, però entrarà en ple funcionament les properes setmanes. Des de la web, es podrà contactar amb les persones artesanes i creatives i seguir l’agenda d’activitats.

La presentació de la marca liderada per les persones protagonistes

La nova marca, que s’ha presentat aquest dimarts 21 de febrer, és una iniciativa que neix dels petits municipis del Bruc, Copons, La Llacuna i Sant Martí de Tous, que s’han unit per a sumar esforços, recursos i talent. Tots quatre cooperen per fer de les poblacions rurals de l’Anoia un referent a Catalunya i al món a través d’un projecte innovador i diferenciador que té com a eix principal l’artesania contemporània, impulsant un model de vida sostenible que generi atracció i dinamisme cap aquest entorn rural, recuperant espais singulars dels municipis, creant relacions de qualitat i noves oportunitats per a les persones.

La presentació que va aplegar una setantena de persones, va comptar amb gran representació del teixit artesà de la comarca a més dels representants de les administracions participants en el projecte; el gerent de Serveis de Comerç de la Diputació de Barcelona, Sergi Vilamala,  el cap de l'Àrea d'Artesania Catalunya, Xavier Villas, el conseller de Turisme, Relacions Institucionals i Programes Europeus del Consell Comarcal de l’Anoia, Dani Gutiérrez i els alcaldes del municipis impulsors, David Alquezar, Alcalde de Sant Marti de Tous, Bàrbara Ortuño, Alcaldessa del Bruc, Alex Prehn, Alcalde de Copons, Josep Parera, Alcalde de la Llacuna. Els diferents representants dels municipis han volgut agrair aquesta cooperació.

Des del principi del projecte, l’Alcaldessa del Bruc, Bàrbara Ortuño, ha cregut en què crear un entorn que promogui l’artesania atraurà talent al municipi del Bruc i que fer-ho enxarxats amb altres municipis generarà noves oportunitats d’aprenentatge i de col·laboració mútua en tots els àmbits, des del propi teixit d’artesans i creatius, la resta de sectors de la comarca com l’industrial, comercial i turístic i les administracions. Una aposta de territori que vol preservar un estil de vida arrelat als municipis petits que s’enriqueixen de tenir persones artesanes i creatives. Bàrbara Ortuño afirma que “hem de tornar a ocupar els locals buits i pensar com poder tornar a donar-los vida tot creant oportunitats de desenvolupament econòmic i cultural pel municipi”.

Anoia en Transició i Artisania, una oportunitat per crear una marca de territori

Anoia en Transició va néixer el 2018 amb la intenció de valorar el territori rural de l’Anoia, contribuint a la seva sostenibilitat econòmica, social i mediambiental.  Un projecte que busca revitalitzar els petits municipis de la comarca a través de l’activitat econòmica que genera l’artesania creativa.

L’artesania permet diversificar i complementar-se amb altres activitats i projectes que actualment estan treballant al territori, aportant diferenciació, identitat, i això acaba fixant la població, fa d’eix vertebrador. Artesans i artesanes fan coses molt interessants a la comarca i cal treballar per visibilitzar i enfortir els projectes artesanals i les persones que hi ha al darrere, articulant una comunitat dinàmica i motivada en generar un impacte positiu al territori a través del seu projecte emprenedor.

Anoia en Transició treballa des de la cooperació, creu en el poder de les connexions i el treball en xarxa entre emprenedors, empreses, agents socials del territori i persones que hi viuen, reivindicant un territori rural sostenible, d’oportunitats, preservant una manera de viure i de fer, posant-la en valor. Anoia en Transició és una iniciativa que compta amb el suport del Consell Comarcal, la Diputació de Barcelona, el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya i els ajuntaments del Bruc, Copons, La Llacuna i Sant Martí de Tous.

Què s’ha fet fins ara?

El primer pas del projecte va ser elaborar un Pla Estratègic de territori consensuat entre el sector públic i el sector de l’artesania i un cens viu de la comunitat artesana i creativa de l’Anoia que en aquests moments té 150 registres de projectes d’artesania i de creatius i creatives, una necessitat que es va fer especialment rellevant durant els dos anys de crisi sanitària que va afectar especialment a aquest sector que agafa força a través de l’enxarxament i la visibilitat. Per enfortir aquest col·lectiu, també s’ha dissenyat un acompanyament i s’ha fet suport a la professionalització del sector.

Amb l’arribada de la crisi sanitària, es va crear l’actuació de La Cabanya, una fira artesanal que va aplegar en la primera edició a Sant Martí de Tous. Per les festes de Nadal del 2020, es va realitzar una campanya de decoració d’aparadors en locals buits que va aconseguir mostrar la feina del sector artesanal i creatiu de la comarca amb l’exposició del treball de més de 20 artesans i artesanes i creatius de la comarca en diversos locals buits dels quatre municipis participants i que aquests coneguessin els pobles promotors del projecte. Aquests darrers anys, també s’ha treballat per garantir l’accés i la presència dels artesans i artesanes a les fires de nadal dels quatre pobles i a la darrera edició del REC.0, per facilitar la comercialització que acostuma a ser en fires temàtiques i online.

El 2021 i 2022 es va celebrar Experiència Artesana, un cicle mensual que concentra activitats en els quatre municipis per a què el públic local pugui apropar-se a la cultura artesana des de diferents vessants d’una manera més lúdica i vivencial. Aquesta experiència inclou l’organització de tallers, xerrades, projecció de documentals, etc.  en els quatre municipis. Les dues edicions van aplegar 150 i 200 persones, respectivament. Amb aquest esperit d’apropar al públic local al sector artesà, també s’han realitzat jornades de Tallers Oberts els anys 2021 i 2022, un circuit per poder conèixer la feina dels i les mestres artesans en el seu ambient de treball.

En darrer terme, del Pla Estratègic se’n deriva que es necessita crear un espai que centralitzi algunes actuacions i que tingui una presència permanent, necessitat de la qual ha nascut el Pla Estratègic de la Casa de l’Artesania.

Un altre resultat de tota aquesta tasca és que actualment s’han obert quatre Tallers-Botiga en els municipis i s’han recuperat quatre locals per a ús comercial als quatre municipis del projecte.

Tota aquesta feina ha culminat en la creació d’Artisania, una marca territorial que es va presentar el dia 21 de febrer codissenyada amb els artesans i artesanes, que aconsegueix donar un aparador de 365 dies a aquest sector.

El Consell Comarcal de l’Anoia rebrà una subvenció de 150.000 euros del Govern d’Espanya per impulsar aquest projecte

El Consell Comarcal de l’Anoia rebrà una subvenció de 150.000 euros del Ministeri per la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, dins del programa d’ajuts per projectes innovadors de transformació territorial i lluita contra el despoblament. Així ho ha traslladar el Secretari General per al Repte Demogràfic, Francesc Xavier Boya, en una reunió mantinguda amb diferents responsables polítics i tècnics de l’ens comarcal el passat mes de novembre

Els fons concedits per l’Estat es destinaran  a Anoia en Transició, que ara mateix es desenvolupa a Copons, El Bruc, La Llacuna i Sant Martí de Tous, tot i que ja es treballa per ampliar-lo a més poblacions.

Entre les actuacions que es volen impulsar de forma més immediata figuren la creació d’una oficina tècnica, un pla de suport per empreses i emprenedors i emprenedores, un pla d’accions per connectar l’ecosistema creatiu, un sistema mòbil d’exposicions, una campanya de reactivació d’espais comercials buits, un programa d’experiències artesanes i un programa de formació a càrrec d’artesans locals, entre d’altres.

Aquest projecte s’ha finançat amb una subvenció compartida pels quatre municipis de l’Àrea de Comerç de la Diputació de Barcelona i ha tingut el cofinançament dels quatre municipis per un import de 3.517,25 € de recursos propis de l’Ajuntament del Bruc del 2019 a data d’avui

Darrera actualització: 23.02.2023 | 14:54

Imatges